Natuurlijk geloven wij in de fitnessapparatuur die wordt aangeboden in onze winkels en op onze website. Echter blijft het technische apparatuur en daar kan altijd een storing of defect in voorkomen. Heel vervelend natuurlijk en om te zorgen dat jij snel weer verder kunt trainen, beschikken wij over een eigen service-afdeling.
Daarnaast is onderhoud natuurlijk ook nodig om je apparaat in goede conditie te houden. Net als je fiets of auto, heeft ook je fitnessapparaat wel eens een afstel- en smeerbeurtje nodig.
Toen Fitshop nog niet zo groot was als het nu is, bestond deze afdeling uit 1 persoon. Nu bestaat het uit een team van 2 servicemonteurs voor service buiten de deur, 1 servicemonteur voor inhouse werkzaamheden en 2 dames die verantwoordelijk zijn voor alle planning en administratie rondom de service.
Een goed op elkaar ingespeelde service-dienst
Als jouw fitnessapparaat een storing geeft, zal je waarschijnlijk het eerste contact met Chantal of Feia hebben. Wanneer je telefonisch de storing doorgeeft, zullen we meestal naar het serienummer vragen. Dat is niet om vervelend te zijn, maar aan de hand van het serienummer kan onze service-afdeling en de leverancier precies zien uit welke ‘serie’ jouw fitnessapparaat komt en uit welk bouwjaar. En daarmee kan er sneller worden bepaald welke onderdelen nodig zijn wanneer er bijvoorbeeld vervanging nodig is.
De storing wordt in ons systeem gemeld, zodat er vervolgens kan worden bepaald wat er nodig is om de storing op te lossen en op welke manier wij dat doen. Soms komt het namelijk voor dat we de leverancier van het merk vragen de storing op te lossen. Bijvoorbeeld omdat de klant dan sneller bediend kan worden. Bij 75% van de storingen zal één van onze servicemonteurs worden ingepland om op route de storing bij je te gaan verhelpen.
Op pad
Voordat de servicemonteur op route kan, wordt er bepaald of en welke onderdelen nodig zijn om de storing te verhelpen. Als dit niet in ons onderdelenmagazijn op voorraad is, zal het onderdeel bij de leverancier besteld worden. Hier wordt in de planning uiteraard rekening mee gehouden.
Wanneer jij een fitnessapparaat van een bekend merk uit ons assortiment hebt gekocht, kun je er vanuit gaan dat de meeste onderdelen snel binnen zijn. Soms vragen consumenten aan ons om een fitnessapparaat van een merk te repareren dat wij niet zelf verkopen. Bijvoorbeeld een apparaat dat gekocht is bij online warenhuizen of supermarkten. Meestal is het lastig om aan deze onderdelen te komen en vaak duurt het dan een stuk langer voor we onderdelen binnen hebben. Ons advies luidt daarom altijd: koop je fitnessapparaat van een merk welke aangeboden wordt bij winkels gespecialiseerd in fitnessapparaten, zoals Fitshop. Dan zit je altijd goed!
Vaak is een storing of klacht al binnen een half uurtje werk door de monteur verholpen en kun jij weer fijn verder trainen. Eenvoudig op te lossen klachten worden ook weleens verholpen door onze reguliere monteurs die tijdens een bezorgroute langskomen. Zij hebben door hun ervaring in het monteren van fitnessapparatuur ook de nodige kennis om bijvoorbeeld een krakend of piepend geluid uit je crosstrainer of hometrainer te verhelpen.
Zelf sleutelen
Als je een beetje handig bent, geven we je advies hoe je dit zelf eenvoudig een snel kunt oplossen. Zo hoef je ook niet thuis te blijven om op een monteur te wachten. indien je apparaat kraakt of piept, probeer dan het geluid te lokaliseren. Dit doe je het beste met zijn tweeën.
Wanneer je hometrainer bijvoorbeeld een piepend geluid maakt, kun je dit vaak eenvoudig oplossen door de trappers goed strak aan te draaien. Gebruik hiervoor een steeksleutel 15, zet het op de pedaalas en draai je pedaal terug in de crank. Het rechter pedaal draai je met de klok mee vast, dus rechtsom. Het linker pedaal heeft omgekeerde schroefdraad en draai je dus linksom vast. Zo gepiept, of juist ontpiept. Pedalen mag je stevig vast draaien, maar vast is vast.
Beter voorkomen, dan genezen
De meeste fitnessapparaten zijn vrijwel onderhoudsvrij, maar bijvoorbeeld de loopband behoeft toch een kleine mate aan onderhoud. Het smeren onder de loopmat van je loopband is een belangrijk onderdeel aan het onderhoud van de loopband. Voor een soepel lopende band smeer je deze circa één keer per drie maanden. Hiervoor kun je bijvoorbeeld siliconenspray bestellen en soms is deze al meegeleverd. Volg de instructies die je hebt meegekregen bij jouw smeermiddel. Ben je de smeerinstructies kwijt, dan kun je die uiteraard bij onze service-afdeling opvragen.
Omdat de motor van de loopband een hoop stof aantrekt, hoopt zich dit op onder de motorkap. Zorg er daarom voor dat je gemiddeld elk jaar deze kap even verwijdert en alle stof wegzuigt met een stofzuiger. Dat voorkomt al snel problemen met je loopband.
Na gebruik van elk fitnessapparaat kun je deze het beste vrij van zweet maken door er een licht vochtige doek met eventueel wat allesreiniger er overheen te halen. In zweet zit namelijk zout, en zout is nooit goed in combinatie met metaal in je apparaat. Dus met een kleine moeite kun je beschadigingen eenvoudig voor zijn.
En voordat je de telefoon pakt omdat je fitnessapparaat het helemaal niet meer doet, raden we je (uit ervaring) aan om eerst even te checken of de stekker goed in het stopcontact zit. 😉